Hjælp til brystsmerter

Oplevelsen af smerter eller ubehag i brystregionen er ikke ualmindelig. Ofte er generne milde og forbigående, hvilket betyder, at de ikke kræver behandling. Men nogle gange kan disse smerter have en negativ indvirkning på din hverdag og livskvalitet.

Smerter i brystkassen er ofte relateret til belastning og kan udløses af tryk, belastning eller bevægelse. Årsagerne kan være mange, såsom spændinger, fysisk belastning, psykisk stress eller andre livsstilsfaktorer.

Når du indgår i et behandlingsforløb, vil kiropraktoren fokusere på at udelukke muligheden for egentlig sygdom, identificere årsagerne til smerterne og evaluere effekten af behandlingen.

Ofte er brystsmerter et lokalt problem i brystryggen, en “låsning” også kaldet et facetledssyndrom. Det er ganske ufarligt og nemt at behandle. Kiropraktoren vil lave en justering/manipulation af ledet og skabe øget bevægelighed i det pågældende område. Du vil af kiropraktoren også få vejledning i små justeringer i hverdagen som vil kunne lindre problemet eller helt få det til at forsvinde.

Mange patienter vil opleve, at små justeringer i hverdagen kan få brystsmerterne til at forsvinde eller lindres, hvilket forlænger perioderne uden symptomer. Hvis der ikke opleves bedring efter fire uger, vil kiropraktoren henvise dig til din egen læge for en videre vurdering.

Et udredningsforløb for brystsmerter inkluderer en grundig forundersøgelse, hvor der stilles en diagnose og udarbejdes en behandlingsplan. Du vil herefter have mulighed for fire opfølgende konsultationer og en statuskonsultation efter tre uger. Ser behandlingen positive resultater, får du mulighed for seks ekstra opfølgende konsultationer.

Hvad kan du selv gøre?

Det er vigtigt, at du forbliver så aktiv som muligt og bevæger dig ofte for at holde kroppen i gang. Undgå aktiviteter, der markant forværrer din brystsmerte, men prøv at fortsætte din hverdag så vidt muligt.

Vigtige advarselstegn!

Kontakt straks en læge, hvis du oplever:

– Pludselig og markant forværring af smerter

– Pludselige smerter, der stråler til nakke, hals, kæbe, venstre skulder eller arm

– Tiltagende smerter, feber eller åndenød

– Bleghed, intens sveden eller ændret bevidsthedstilstand

Det kan være falsk alarm

En dansk undersøgelse viser, at 13 % af dem, der bliver indlagt med brystsmerter og mistænkes for at have en blodprop i hjertet, i stedet har et lokalt problem i brystryggen. Hellere dog blive undersøgt en gang for meget end én gang for lidt.
I samarbejde med Henrik Wulff Christensen, kiropraktor, læge, Ph.d. og Mette Jensen Stochkendahl, kiropraktor, Ph.d.