Nakkesmerter (Cervikale smerter) er en stadig mere almindelig lidelse i bevægeapparatet. Der er mange grunde til dens dannelse.

Bruger du lange timer foran computeren eller i telefonen med hovedet nedad?

Hvis det er tilfældet, skal du vide, at din cervikale rygsøjle lider meget af det. Den karakteristiske fremadrettede positionering af hovedet er forårsaget af en ikke-fysiologisk positionering af hvirvlerne i halshvirvelsøjlen. Nemlig i det nederste cervikale afsnit er der overdreven fleksion af hvirvlerne, og i den øvre del er der overdreven ekstension af hvirvlerne.

Hvad er konklusionen? Musklerne i det forreste nakkeområde bliver forkortede og for spændte, og musklerne i nakkeområdet bliver strakte og svækkede.

Konsekvenserne af dette er oftest:

Begrænset nakkemobilitet;

Nakke smerter;

Hovedpine og/eller svimmelhed;

Prikken og følelsesløshed i overekstremiteterne.

Hvad er andre årsager til smerter i halshvirvelsøjlen?

Først og fremmest alle former for degenerative ændringer i halshvirvlerne eller intervertebrale disksygdomme.

De forstyrrer den fysiologiske mekanik i den cervikale rygsøjle og bidrager dermed til udviklingen af ​​myofasciale lidelser.

i det omkringliggende væv. Cervikale rygsøjlelidelser manifesterer sig meget ofte ikke kun som smerter i nakkeområdet, men også i de øvre lemmer.

Oftest i form af:

Prikken og følelsesløshed i den øvre ekstremitet;

Svækkelse af muskelstyrken i hele den øvre lemmer;

Sanseforstyrrelser i overekstremiteterne